torsdag 2 augusti 2012

Det här med att önska...


Jag önskar mig förmågan
att kunna komma överrens med mig själv.
Lite balans vore rätt skönt
när det gäller det här med att ta hand om
rå om
sig själv.
För jag vill ju kunna njuta.
Av allt jag tycker om.


Jag önskar kunna ge och
ta
lite mer, ja eller mycket mer,
kärlek från de som kommer i min närhet
som knackar på
kliver in eller
står utanför och väntar.
Jag vill kunna öppna mig mer
ta emot mer.
Vara mer.

Jag vill hitta förmågan att acceptera men kanske inte alltid förstå.
För ibland händer det saker som man bara måste igenom.
Och det här med att inte ta skit från människor som vill förstora sig själva
genom att förminska mig.
Jag måste bli bättre på att säga ifrån.

Jag önskar nog också
att träffa någon.
Någon som är lite fel och lite rätt
som låter mig vara lite fel och lite rätt
men
som låter krockarna däremellan få mjuka övergångar och
skapar karaktär.
En person som har kläderna så där lite snett,
ett bord med ringar efter tusentals varma tekoppar och
som har handdukar så där fluffigt mjuka som jag aldrig lyckas få.
Jag vill träffa en person som låter mig ha fönstret öppet på vintern,
som vill dricka kaffe ur en termos på ett blåsigt berg fastän det är alldeles för kallt och
som köper chokladbollar till mig utan orsak.
Och som vill dricka vin när natt blir till morgon och
prata om allt det där som är så vackert fast ändå inte men som är på riktigt och skratta åt oss själva och världen.
Denna någon måste framförallt gilla mig och
vara stark nog att älska mig.
Mina fel och mina brister och
mina fördelar.
Jag kan vara ganska ok när jag vill.
Och jag vill.
Massor.

Det vore rätt fint.








2 kommentarer: