tisdag 4 september 2012

I mitt nästa liv...


I mitt nästa liv
i en annan värld
ska jag bara säga snälla saker till mig själv.
Om mig själv.
Där på morgonen framför spegeln eller
i bilen på väg till jobbet.
Anna – du är så jäkla bra!
Snäll, omtänksam, givmild, omtyckt, vacker..
...nä inte vacker...
så förbannat vacker
och framför allt så är du ödmjuk.
Du har helheten liksom.

I mitt nästa liv
i en annan värld
ska jag vara mer vågad.
Öppna dörren till det som erbjuds och hålla den öppen.
Inte stänga in saker
men jag ska välkomna allt det där som vill komma närmare.
Jag ska berätta om allt som gör ont.
Jag ska inte vara så hård.

I mitt nästa liv
i en annan värld
ska jag göra allt det där jag aldrig gjort eller inte kunde innan.
Sy en hel garderob, tågluffa i Europa med alldeles för lite pengar på fickan
men med ett öppet sinne.
Få ett stipendium eller varför inte Nobelpris i litteratur?
Jag ska gå en målarkurs, laga en trasig bil, föda trillingar,
simma över ett hav eller två och vinna Os-guld i volleyboll.

I mitt nästa liv
i en annan värld
ska jag göra så gott jag kan och vara nöjd med det.
Jag ska vara stolt över det jag lyckats med
inte bryta ihop och skrika sista skrietångest eller
kasta mig ut genom ett fönster
om jag skulle misslyckas.
I mitt nästa liv skulle jag inte vara perfektionist
utan faktiskt tillåta mig att visa mig svag.
Om och om igen.

I mitt nästa liv
i en annan värld
ska jag sluta förbanna mig själv
över oavslutade saker, felaktiga val och trasiga möjligheter,
för att jag har ett taskigt sinne för godis,
för att jag är den med det sämsta lokalsinnet i svensk historia,
för att jag tar åt mig alldeles för lätt och låter obetydliga saker såra mig.
För att jag har en tendens att låta folk utnyttja mig.

I mitt nästa liv
i en annan värld
ska jag vara precis den jag är.



5 kommentarer: