måndag 27 februari 2012

Krönika till en vän...


"Du kommer att gå långt.
Mycket långt”.

Lev din dröm. Låt den aldrig försvinna ur ditt sikte. Din tid är här och nu och det är upp till dig att göra det bästa av det.
Gör det du vill
drömmer om
gör det ditt hjärta vill.
Bli aldrig bitter.
Bli aldrig en av dem som sitter där med kalla ögon och
besk smak i munnen och som undrar
varför de hamnade sist.
För du vet, det är sådana människor som förstör för andra
men mest
för sig själva.
Låt inte cynism, elakhet och girighet få en plats i ditt hjärta.
När det hotfulla och svåra visas i din ögonvrå,
blunda lite lätt och minimera det farliga med hjälp av pekfinger och tumme.
Stoppa ner
lägg undan
men med respekt för det vi inte kan rå över.
Låt aldrig de hämndlystna få pilla i ditt hjärta.
De där som egentligen vill vara som du och tro mig,
det är det många som vill.
Låt aldrig livet jävlas med dig utan kamp.
För du vet hur man kämpar.
Jag har sett det.
Jag har känt det. 
När förtvivlan kaoset sorgen tar tag i ditt inre och du faller handlöst ner
så vet jag att du kommer upp igen.
För du har gjort det. Flera gånger.
Jag hjälper dig. 
Jag hjälper dig alltid. 
Mota bort falska leenden och kalla armar i dörren och
välj bort mörkret innan det väljer dig.
I det mörka finns ingen plats för drömmar och det har du massor av.
Drömmar.
Stå upp, stå rak och lång och stå kvar
när det stormar som mest.
Låt ingenting skrämma dig till den grad att du ryggar tillbaka, vänder om
utan att försöka igen.
Om du misslyckas så betyder inte det att du är misslyckad.
För jag vet att du gärna vill tro det.
Det betyder bara att du måste försöka igen.
Göra på ett annat sätt.
Vara envis.
Älska mycket och länge. Släpp taget när det krävs av dig och håll ut.
Håll alltid ut.
Sluta aldrig att försöka och var aldrig rädd.
Sluta aldrig vara dig själv.

Jag är med dig hela vägen.
Vart du än går och vart du än hamnar.
Alltid".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar