torsdag 12 november 2009

Snälla...bara en gång till...



Det är en annan kyla idag än den jag är van vid.
Den letar sig in
biter sig fast och
lämnar frost på varje tanke
varje oro
varje mening.

Jag tycker inte om den sortens kyla.
Det borde finnas andra alternativ.

Jag tänkte på dig idag.
En sådan tanke som inte gör ont
som inte skaver hål eller
förstör.
Det var vackert.
Du var vacker.

Du tillhör inte den kyla som finns omkring mig.
Du är inte en del av min oro.
Därför tänkte jag på dig idag och
det kändes bra.
Det kändes faktiskt bra.

(Fast det skulle kännas ännu bättre
att än en gång
få sitta bredvid dig på soffan och
lösa korsord och
tänka att jag aldrig vill vara utan dig.)


Kylan är kvar.
Det är fortfarande mörkt.
Det finns inget annat alternativ.


och när värmeljusen lyser upp hennes tillvaro
kan man ana
en annan tanke
från igår
från det som var
från minnet
som just idag
inte gör ont.

1 kommentar: