tisdag 21 augusti 2012

Vad är lycka för dig?


”När är/var du som mest lycklig?” frågar min kompis mitt under en midsommarskål. Jag ser på henne. Tänker.
När jag går vägen vid vattnet kanske, för det är så vacker utsikt. Precis innan det förfallna huset och precis innan vägen delar sig till två mindre.
Nej, eller när jag öppnade dörren till mitt hus där på landet. Där jag bodde innan jag flyttade till storstan. När jag satte nyckeln i låset, vred om och klev in. Ja då var det nog.
Men det är klart, jag är ju ganska så glad och oerhörd och livlig när jag är onykter på vin. Du vet, när man känner sig snyggast och smartast i världen och man är sådär lagom blurrig och fluffig. När man märker att folk faktiskt lyssnar, lyssnar på allt man har att säga och tycker det är smart och roligt.
När man betyder någonting. 
Eller lukten av nybryggt kaffe en sovmorgon när solen lyser på min balkong. När man ändå vaknar och mår bra och när sms och samtal gör att man ler. Hela dagen.
Och så klart, det där som sitter närmast hjärtat. När jag hälsar på syster som bor i en annan stad. I hennes villaidyll. När det är idyll på riktigt. När hon har gjort plockmat och efterrätt fast man sagt att det inte behövs. När vi två står i centrum och vi maler på om vårt liv och våra tankar och drömmar och mål. 
När vi är tillsammans.
Eller när jag är bjuden på middag eller vin hos vänner som betyder så där lite extra som man trivs så oerhört med eller när vänner finns hos mig och vi skålar och skrattar och minns hur det var när vi sågs första gången. 
Eller när små barnfingrar griper tag i ens ben eller hand och man tittar ner och möts av ärlig kärlek.

Ja, du vet väl att lycka är relativt och föränderligt och alldeles för skört att tala om, det går knappt att ens tänka på, vill jag säga till henne. Lyckan varierar. Finns där en minut kan försvinna i nästa. 
Det vet jag allt om. 
Eller stanna kvar och förgylla hela tillvaron. Som ett märke på huden ett avtryck. Ett förnimmelse. 
Det vet jag också allt om och jag vill säga till henne att lycka kan vara så mycket så lite så osynligt och i högsta grad synligt.

Man känner den.
I sin hand.
I sitt hjärta.

Man känner den.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar