söndag 17 oktober 2010

När du går...



Jag vill att du lämnar tillbaka min tid.
Lämna dina ord vid tröskeln och lämna kvar din blick
utanför mitt fönster.
Jag mår bättre utan dem.
Låt kylan hänga kvar i luften och
sätt tillbaka solen på sin plats.
Den gör mer nytta där än hos mig.
Låt mörkret spela fritt och hindra inte skuggorna att leka av sig.
Dagen kommer alltid tillbaka med ljus och
låt det vara så.
Jag ber dig
låt det vara så.

Ge mig inte ord jag inte förstår och rätta inte till mina stavfel.
Jag väljer väg nu och kanske är det fel men kanske
håller jag på att lära mig?
Lämna kvar hösten
för jag tycker om dess färg och
jag tycker om att sparka undan löven och
jag tycker om när regnet får liv i mina tankar
så vill du vara så snäll och
lämna kvar hösten
när du går.

Och innan du stänger dörren,
låt mitt namn ligga kvar i hallen,
lägg tillbaka mitt jag i dess rätta fack och
ta med dig tystnaden efter dina steg
för jag har en egen
en egen tystnad men
jag har ingen egen höst och
jag behöver den
så snälla
lämna kvar hösten
när du går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar