tisdag 19 januari 2010

Att tänka för mycket...


Vissa dagar lever jag bland för många tankar.
Det finns ingen ordning på dem och de ställer till fler problem
än vad jag behöver.
Det går ju heller inte att stänga av.
Bara blunda och tänka på en svart vägg funkar inte i dessa fall.
Har man gjort rätt val?
Har man fastnat på denna plats utan möjlighet att komma ifrån?
Finns det vägar kvar att välja?
Klart det finns...frågan är skulle jag våga och skulle livet bli bättre?

Vi människor är ganska konstiga varelser. Många av oss, i vissa fall faktiskt alla,
väljer vi de alternativ som är enklast.
Som vi vet fungerar och som vi inte blir besvikna av.
Men är det så vi vill ha det?
Många är nöjda.
Trampar runt i sina val och trivs riktigt bra med sin situation.
Sen har vi de som inte vet om de trivs.
Som stannar kvar för man vet inget annat och man vågar inget annat.
Som rycker på axlarna och säger "det kunde ha varit värre liksom"

Jag vet inte vad jag vill eller om jag trivs eller om jag bara är trött allmänt.
Hur ska man få veta?


Det finns så mycket som jag skulle vilja göra.
Resa runt i världen och se saker med andras ögon.
Bo på lyxiga hotell trots att jag egentligen inte har råd.
Skriva en bok till och bli lite mer. Lite bättre.
Skaffa en liten familj som jag kan luta mig mot när det blir för mycket.
Utbilda mig till mitt drömyrke trots att det är ganska omöjligt och
bli lite mer...nöjd med livet.

Hur uppnår jag det utan att välja fel val och bli besviken?
Det går inte...


Vi måste göra fel val och
vi måste bli besvikna och
vi måste känna av de känslor som inte alls är vackra
för att kunna känna skillnaden.
För att lära oss något och skaffa oss erfarenhet.
Vi är inte alltid kloka och riktiga.
Vi agerar innan vi tänker och i många fall
får vi lida för det.
Men det är dessa egenskaper som gör oss till människor.
Som gör att vi kan känna med andra runt omkring oss och
som gör att vi kan lära oss av varandra och viktigast av allt...
av oss själva.

Kanske är jag ganska nöjd.
Trots allt.
Jag har ett bagage som inte bara består av trasiga minnen
felaktiga val
och sorg
utan även av
erfarenhet jag kan ha nytta av
lycka
fina minnen som värmer mitt hjärta
bra val som jag inte ångrar och
år fyllda av fantastisk vänskap
underbar kärlek och
otrolig kamp och vilja.
Detta bagage är mitt och gör mig till den jag är
på gott och ont
och det kan ingen ta ifrån mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar