fredag 15 februari 2013

Trasig porslinsfigur...


Det ligger en trasig porslinsfigur vid din brevlåda

och en jävla massa tomhet

och någon sa att du inte hann reagera och
att hjärtat sprängdes i bitar
kanske är det därför
figuren på marken saknar delar
att passa ihop med.

Det bor någon annan i ditt hus nu
och
ibland vill jag springa in
för att se om det finns några fler spår
efter dig
i ett andetag
i något kvarglömt eller så


och ibland vill jag skriva en bok
om hur allt gick till
men jag minns inte alla delar

men jag lär mig
allt
om hur man accepterar.


Det blev bara så slutgiltigt den dagen
deras sätt att säga att vintern var på väg

och när du gick tog du med dig
doften av alla andra årstider.

Vi packade lite
vi lade ner sak efter sak i bruna kartonger
utan att prata för mycket med varandra
för vi ville ha det så
just då



Egentligen ville jag prata om skörhet i våra ögon
om bräckligheten i en omfamning
om skönhet som lever kvar
i alla minnen

Jag ville prata om dagen när allt var över
om hur det hände
vad som hände och
hur vi kunde missa varandra i tiden efteråt.

Men jag bygger stenhårda murar
tillsammans med dig
för jag
för du
är hårdare än så...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar