söndag 7 oktober 2012

Man borde lyssna mer på orden som aldrig sägs...


Man ska inte begära att bli älskad
eller att någon annan ska stå ut med en 
man ska inte lura in någon
i ett vilset liv
man ska vara rädd om andra människor
inte utsätta dem för ett oändligt sökande
en kamp
som inte är deras. 

Man ska inte. 

När man vill lära sig att hålla kvar
ögonblicken.
Så där hårt.
Självklart ska jag låta vissa försvinna
för att kunna fånga nya men
de viktigaste
de som betyder något
vill jag kunna hålla kvar.

När man vill höra mer om att välja fel
men
att hitta ett sätt att vända om och göra det riktiga.
Att återfå hoppet och låta sekunderna bli till livslånga timmar.
Timmar att kunna se tillbaka på.

När man vill kunna se mer av det vackra i det kantstötta och
hitta en färgnyans i det som andra kallar grått.
Att kunna se sig i spegeln som man själv hängt upp.
Av egen kraft.
Inte leta efter sina egna konturer i någons solglasögon och
bara anta att man finns där.
Någonstans.
(För om jag inte vinner denna striden blir det den sista. Jag måste vinna.)

Och när jag önskar att jag inte vore så lätt att glömma bort.
Att mitt namn vore värt att nämnas.
Om och om igen.

Man ska inte begära att bli älskad
eller att någon annan ska stå ut med en 
man ska inte lura in någon
i ett vilset liv
man ska vara rädd om andra människor
inte utsätta dem för ett oändligt sökande
en kamp
som inte är deras. 

Man ska inte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar