onsdag 31 oktober 2012

Jag skulle kunna skriva... (Repris, 2:a i Utvald text)


Jag kanske skulle skriva något om alla mornar som är alldeles för mörka och
hur jag inte gärna vill gå ur sängen utan ligga kvar och se alla färger tränga in genom mitt fönster.
Skriva om hur hösten alltid känns tryggare än sommaren och hur jag vill se dig igen röra dig hålla om dig och hur jag saknar samtalen vi hade.
Du fattas mig.
Jag och min kamera. 

Jag skulle skriva något om alla de som stöttar upp när man rasar
som håller i
håller om och
som står kvar står fast och om de som låter en komma tillbaka
när man är redo.
Som genom ett ögonkast visar att de finns där.

Jag skulle kunna skriva om de som låter en falla.
Om och om igen.
Som inte bryr sig.
Alls.
Jag minns fortfarande vad han du ni gjorde och jag behöver inte minnas mer.

Jag kunde skriva om saknad.
Om hur saker inte blev som man hoppades önskade trodde.
Skriva om hur det sticker till när jag åker till staden där ni slutade andas där det tog en sekund att bli någon annan, till staden där vi inte räckte till. Inte för oss själva inte för varandra. Vi räckte inte till.
Jag kunde skriva om hur drömmen och idyllen blev några resväskor som blev en storstad.
Jag skulle kunna nämna kampen jag vann men ändå förlorade. Hur du förlorade men ändå vann.
Och du vinner över mina tankar. Hela tiden.

Jag kan också skriva om saker som gör mig lycklig. Intryck som stannar kvar och sätter sig fast. Som en tatuering i min själ.
Jag kan skriva om hur jag tycker om skönhet på utsidan – men allra mest när den finns på insidan. Om frihet och om människor som väljer väg och gör den till sin. Om deras möjligheter. Om mina möjligheter.
Jag kan skriva om hur jag tycker om kaffe på morgonen vin på kvällarna och människor. Vid alla tidpunkter.
Jag skulle kunna få ner i skrift om hur jag älskar färgerna just nu luften regnet vinden och hur jag kan få det att stanna för evigt på ett fotografi. Kanske placera det i en ram.
Ja, jag skulle kunna skriva om hur ni får mig att le alla dagar och hur ni finns extremt nära mitt hjärta och jag skulle kunna skriva om hur jag trivs med att ha det så.
Ni som ser mig för den jag är.

Jag kan skriva att jag har en ängel vid min sida som ingen ser. Ja faktiskt två.
Bara det är ganska coolt tycker jag.

1 kommentar: