torsdag 18 oktober 2012

Att beröra...

Har suttit här en stund
med min bok
och min penna.
Med mina ord.
Och jag anar en tillit.
Bara anar den lite.
För jag äger den inte.
Inte än.
Kanske aldrig.
Mina ord äger den.
Där kan jag gömma mig.
Bakom.
Där finns det tillit.
För det är en annan värld 
en annan verklighet. 

En man på ett bokförlag sa till mig en gång att "när du får en annan människa att känna någonting,
när du med dina sammansatta ord berör någon annan då är du på väg att bli en bra författare".
Jag vill beröra.
Röra vid.
Dig och er.
Jag vill sätta fingret på det som gör mest ont
på det som gör dig mest lycklig.
Dina rädslor.
Dina drömmar.
På det som betyder någonting.
Jag vill få dig att tänka.
Få dig att känna.
Vad som helst.
Med bara en enkel mening eller två.
Jag vill få dig att förstå att vi alla är en del av processen.
För det är tack vare dig och ditt
mig och mitt
oss och dom
som jag har mina ord och
jag tackar för det.
Jag vill få dig att finnas
så som du aldrig funnits förut.
Även när jag inte är kvar. 
Finnas.

Världen är inte sig lik idag. 
Den är grå. 
Men det är vackert. 
Jag gillar grått.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar