tisdag 13 juli 2010

Ord x två

Och det finns ju människor
som alltid skriver
om kärlek
jag var en av dom
även om jag aldrig lyckas behålla
varma andetag i mina lungor.

Tiden har aldrig riktigt varit på min sida och
på världskartan
stod aldrig mitt namn.

Och jag visste ju att jag var sån
för det hade dom sagt
en sån som spikade upp murar och fasader och
lindade in verkligheten
i annorlunda ord.

men sedan kom du och
med ett andetag
väckte du något som jag tror
var min själ

och du fann en plats
i mig
åt mig och
du tyckte jag var vacker.
Du rev alla murar och
skakade om min värld

och flydde bort.

Och det finns ju de människor
som alltid skriver om kärlek
jag gillar inte det
för det gör ont

men jag tror ändå att jag kan bli
en av dom.

*************************************************************************************

Inga linjer är raka
sade hon
medan hon ritade upp konturerna av ett ansikte.
Ingen är perfekt och det som är svårast
är att färglägga.

Varje penseldrag var noga uttänkt och
färgerna valda med omsorg.
Egentligen är jag svartvit,
sade hon plötsligt,
men inte idag.
Inte idag.
Perfektionen lyste i hennes ögon och
hon började om
hundra gånger för idag
måste det bli korrekt.
Idag måste hon vara vacker.

Ingen är perfekt,
sade hon
medan hon förbannade sig själv
varje gång hon målade utanför.

2 kommentarer:

  1. Tack för den fina kommentaren på min blogg=)
    ...Och gud vad du är poetisk och skriver fint, det var väldigt oväntat tyckte jag.. Och det gör det hela mer spännande... Vi ses snart på jobbet=) JULIA

    SvaraRadera